Jeden z najbardziej wartościowych działów obfitej spuścizny kompozytorskiej Władysława Żeleńskiego stanowią jego pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu. Oryginalność idei kompozytorskich, doskonałe zespolenie treści, formy i nastroju oraz wybitny talent melodyczny sprawiły, że krytyka nadała kompozytorowi miano „następcy Moniuszki“. Za podstawę swych przeszło dziewięćdziesięciu utworów liryki wokalnej wybrał kompozytor teksty wybitnych poetów polskich epoki romantyzmu, pozytywizmu oraz modernizmu, m. in. Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, Marii Konopnickiej, Adama Asnyka, Kazimierza Przerwy-Tetmajera. 

Liryka wokalna Żeleńskiego za jego życia ciesząca się dużym uznaniem i rozgłosem, po śmierci kompozytora w dużej mierze odeszła w zapomnienie. Do końca roku 2019 będziecie Państwo mogli posłuchać w tym miejscu wszystkich tych utworów w wykonaniu Dominiki Peszko i wybranych przez nią solistów.

op. 1 Śpiew (Stefan Garczyński), 1857–60, wyd. 1860–67
op. 2 Moja Pieszczotka (Adam Mickiewicz), ok. 1857–60
op. 3 Śpiewak w obcej stronie (Bohdan Zaleski), ok. 1857–60, wyd. 1860–67
op. 6 Pajęczyna (Władysław Syrokomla), ok. 1857–60, wyd. 1860–67
op. 7 1. Spotkanie się nasze gdzieś daleko (Bohdan Zaleski). W drugim wydaniu, poprawionym, pieśń ta otrzymała tytuł Czarnobrywka. Ok. 1857–60, wyd. 1860–67
2. Zakochana (Bohdan Zaleski), ok. 1857–60, wyd. 1860–67
op. 8 1. Triolety (Bohdan Zaleski) 1859–60, wyd. 1861
2. W imionniku (Adam Mickiewicz), 1859–60, wyd. 1861
3. Wspomnienie (Bohdan Zaleski), 1859–60, wyd. 1861
op. 10 Pięć śpiewów z królodworskiego rękopisu (Václav Hanka), 1861–62, wyd. 1862
1. Zazulka
2. Róża
3. Opuszczona
4. Skowronek
5. Wianek
op.  12 1. Czarna sukienka (Konstanty Gaszyński), 1863
2. Do Polek (Franciszek Żygliński), 1864?
op. 13 Rojenia wiośniane (Bohdan Zaleski), 1864?
op. 14 1. Mój kwiatek (Mikołaj Bołoz Antoniewicz), 1864?
2. Posyłka (Mikołaj Bołoz Antoniewicz), 1864?
op. 19 1. Młodo zaswatana (Bohdan Zaleski), 1864?, wyd. 1867
2. Jaskółka (Teofil Lenartowicz), 1864?, wyd. 1867
3. Łzy (Teofil Lenartowicz), 1864?, wyd. 1867
Sen (Adam Mickiewicz), wyd. 1865
Nocna jazda (Henryk Heine)
op. 23 1. Sen nocy letniej (Miron), 1867–70?
2. Pod okienkiem (Miron), 1867–70?, wyd. 1872
op. 24 Dzikie sny (Mieczysław Romanowski), ok. 1870, wyd. 1873
op. 25 Pieśni Gabrieli (Narcyza Żmichowska)
1. Z księgi pamiątek, ok. 1871–73
2. Podarunek, ok. 1871–73
3. Tęsknota, ok. 1871–73
4. Niepodobieństwo, ok. 1871–73
5. Łaskawa dziewczyna
6. Co bym ci chciała dać
7. Dziwne dziewczę, ok. 1876–77
op. 26 Z teki Józefa Kościelskiego (Józef Kościelski)
1. Tęsknota za zimą, ok. 1877
2. Dzieje serca, ok. 1877–78
3. Wieje wietrzyk, ok. 1877–78
4. Pytania, ok. 1877–78
Pieśń Jaruhy (Józef Ignacy Kraszewski), 1877–79, wyd. 1879
Marzenia dziewczyny (z czeskiego), wyd. 1879–80
Czy aniołek, czy diabełek (Antoni Edward Odyniec), 1877
Niepewność (Adam Mickiewicz), wyd. 1880
Róża dzika (Karol Kucz)
Z Nieboskiej komedii (Zygmunt Krasiński)
Zawsze i wszędzie (Zygmunt Krasiński)
Na śnieżnym krzaku choiny („Autor Ivara” pseud. Teresy Wodzickiej), wyd. 1883
Robaczek kochał się w róży („Autor Ivara”), wyd. 1883
Życzenie (Franciszek Żygliński), wyd. 1886
Złota rybka (Jan Zacharyasiewicz), wyd.
Zaczarowana królewna (Adam Asnyk), 1880
Gdy ostatnia róża zwiędła (Adam Asnyk), wyd.
Polały się łzy (Adam Mickiewicz), wyd. 1891
Słowiczku mój (Adam Mickiewicz), wyd. 1888–90
Z nocy letnich (Maria Konopnicka), 1881–83, wyd. 1890–91
Na fujarce (Maria Konopnicka), 1881–83, wyd. 1890–91
Poleciały pieśni moje (Maria Konopnicka), 1881–83, wyd. 1890–91
Z łąk i pól (Maria Konopnicka), 1881–83, wyd. 1890–91
Szło dziecię z fujarką (Maria Kwilecka), 1881, wyd. 1891
Te rozkwitłe ciche drzewa (Adam Mickiewicz), 1886, wyd. 1890–91
Nie wróci (Teresa Wodzicka), wyd. 1894
Co mi tam (Teresa Wodzicka), 1894, wyd. 1894
Zawód (Kazimierz Tetmajer), po 1891
A kiedy będziesz moją żoną (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Cień Chopina (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Na Anioł Pański (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Blada róża (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Przy rozstaniu (Zygmunt Krasiński)
Elegia (Zygmunt Krasiński), wyd. po 1891
Idę ja Niemnem (Adam Mickiewicz)
Komu ślubny splatasz wieniec (Adam Mickiewicz)
Czy pamiętasz (Zygmunt Krasiński), wyd. po 1891
Brzozy (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Wierzba (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Smutno (Marian Gawalewicz), wyd. 1900
Serenada (Marian Gawalewicz), wyd. 1900
Babie lato (Marian Gawalewicz), wyd. 1900
Powrót piosenki (Adam Asnyk), po 1888, wyd. 1902
Pan Jezus chodzi po świecie (Adam Asnyk)
Siedzi ptaszek na drzewie (Adam Asnyk)
Widzę ją (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Skonaj, ty serce (Kazimierz Tetmajer), po 1891
Ja tobie serce ślę (Jacek Malczewski), wyd. 1904
Leci piosenka (Lucjan Rydel), wyd. 1904–08
Ja dzisiaj wieczorem (Lucjan Rydel), wyd. 1904–08
O Jaśku spod Sącza (Maryla Wolska), wyd. 1912
Dola moja (Maryla Wolska)
Rapsod (Józef Relidzyński), wyd. 1909
O pieśni moje (Józef Relidzyński), wyd. 1909
W białym sadzie (Zofia Ułaszynówna), wyd. 1911
Drzemie blask (Zofia Ułaszynówna), wyd. 1911
Płyną wonie (Zofia Ułaszynówna), wyd. 1911
Oczywistość (Narcyza Żmichowska)